Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel.
Ändringar i allmänna avtalsvillkor för konsumenter
Energiföretagen Sverige har tillsammans med Konsumentverket arbetat fram nya villkor för fjärrvärmeleveranser till konsumenter. De nya villkoren börjar gälla den 2:a juli 2018.
Avtalsvillkoren och ändringar för dig som konsument
Avtalsvillkor konsument för fjärrvärme från 2018-07-02
Översikt ändring i avtalsvillkoren för konsument
Varför nya villkor?
Anledningen till förändringarna är att en rad nya regler i fjärrvärmelagen har tillkommit eller gjorts om sedan villkoren senast uppdaterades under 2010. Det har även funnits ett behov av att förtydliga vissa villkor.
Vad är nytt i villkoren?
Du behöver inte göra något, utan förändringarna handlar om vad som förväntas av oss som fjärrvärmeleverantör. Det som påverkar dig i viss mån är ändringarna som rör mätning, avläsning, rapportering och debitering. I korthet handlar det om att:
- Mätning och rapportering av mätvärden ska ske månadsvis
- Debitering ska baseras på faktisk förbrukning
- Debitering ska ske minst fyra gånger per år
- Avläsning av mätvärden ska göras vid varje leveransperiods slut, som i normalfallet är en månad, liksom vid ett antal andra specificerade tillfällen, som exempelvis vid ägarbyte
- Rapportering av mätvärden ska ske senast 15 dagar efter avläsning och avse debiteringsgrundande mätvärden
- Saknade eller bristfälliga mätvärden ska ersättas med ett beräknat värde
- Rapportering av information om historisk användning ska göras för särskilt bestämda tidsperioder
Med anledning av ändringarna i de allmänna avtalsvillkoren har du som kund rätt att begära förhandling, ansöka om medling och att säga upp avtalet, i enlighet med fjärrvärmelagens 17-26 §§.